MITÄ MINUN TULISI TIETÄÄ YLÖSNOUSEMUKSESTA? osa 1
Imam Ghazalin Ihyasta suomeksi referoinut Kawthar

Vaikka kuolema ja haudan rangaistus ovat raskaita ja kammottavia koettelemuksia, niitä seuraa vielä paljon pelottavampaa: Pasuunan puhallus, ylösnousemus ja tekojen tutkinta Allahin edessä. Velvollisuutemme on tietää ja uskoa näihin asioihin ja pohtia niitä valmistautuaksemme tuonpuoleista varten. Usko viimeiseen päivään ei ole juurtunut ihmiskunnan enemmistön sydämiin, vaan se keskittää kaiken tarmonsa maalliseen; vaikka he kielellään todistaisivatkin uskoaan, heidän sydämensä pysyvät piittaamattomina. Jos ystäväsi varoittaa sinua pöydällä olevasta myrkytetystä ruoasta ja toteat asian, mutta ojennat silti kätesi ja syöt, olet uskonut häntä sanoillasi, mutta epäillyt teoillasi. Tekojen kieli on voimallisempaa kuin sanojen;

Profeetta (SAAS) sanoi: "Allah - ylistetty olkoon Hän - on sanonut: "Aadamin poika loukkaa Minua, vaikkei hänen sopisi niin tehdä. Hän valehtelee Minulle, vaikkei hänen sopisi niin tehdä. Hänen loukkauksensa on sanoa, että Minulla on poika, ja hän kutsuu Minua valehtelelijaksi sanoessaan: "Ei Hän herätä minua henkiin toistamiseen.""
Ainoa syy ihmisen uskon heikkouteen ja epävarmuuteen on, ettei hän maanpäällisen elämänsä aikana tule ymmärtämään tämänkaltaisia asioita. Jollei ihminen koskaan näkisi ja kuulisi eläinten lisääntymisestä, hänen olisi hyvin vaikea uskoa niin tapahtuvan, ja Allahin luovan ihmisen pisarasta, antavan tälle älyn, puhekyvyn ja liikkeen. Ihmisen luomiseen ja hänen osiensa elementtien moninaisuuteen sisältyy paljon suurempia ihmeitä kuin hänen ruumiinsa ylösnousemukseen. Kuinka ihminen voi kiistää jälkimmäisen todistettuaan, mihin kaikkeen Allahin voima ja viisaus kykenee?

Ihmisen toinen luominen ylösnousemuksessa muistuttaa ensimmäistä ja on itse asiassa sitä yksinkertaisempi. Jos uskosi ylösnousemukseen on jo vahva, käytä sitä karkoittamaan kaikki laiskuus ja levollisuus sydämestäsi, jotta voisit valmistautua Kaikkivaltiaan kohtaamiseen. Ajattele ensin voimaa, jolla pasuunan räjähtävä toitotus täyttää haudassa makaavien korvat; hautojen auetessa kaikki kuolleet syöksyvät ylös maan tahraamina, pasuunan voimasta horjuen ja silmät etsien suuntaa, josta komento kuului. (KORAANI. 39:68; 74: 7-9; 36:48:52) Pasuuna ja Huuto saavat kaikki taivaissa ja maassa kuolemaan lukuunottamatta niitä enkeleitä, jotka Allah vielä säästää.

Allahin Lähettiläs (SAAS) sanoi: "Kuinka voisin olla onnellinen, kun Tuomiopasuunan enkeli on jo kohottanut torvensa ja höristää korviaan puhaltamiskäskyn kuullakseen?" Muqatil* sanoi: "Tuomiopasuuna (al-sur) on sarvi, jonka Serafiel (Israfil) nostaa huulilleen kuin torven (buq). Sarven suu on maan ja taivaiden laajuinen. Enkeli seisoo Valtaistuimen alapuolella katsoen ylös ja odottaen kehotusta Ensimmäiseen Puhallukseen. Sen kajahtaessa kaikki elävät olennot kaatuvat tiedottomina maahan tämän koettelemuksen kauheuden tähden (KORAANI. 39:68) lukuunottamatta Gabrielia, Mikaelia, Serafielia ja Kuoleman Enkeliä. Sitten Allah määrää viimeistä ottamaan ensin Gabrielin, sen jälkeen Mikaelin ja lopuksi Serafielin hengen; viimeiseksi Allahin käsky käy Kuoleman Enkelille itselleen.

Ensimmäisen Puhalluksen jälkeen kaikki olennot lepäävät kuolleina Välitilassa. Sitten Allah herättää Serafielin ja määrää tätä puhaltamaan toisen kerran (KORAANI. 39:69), jolloin kaikki nousevat jaloilleen Ylösnousemusta todistaen." Ajattele siis kaikkien luotujen pelkoa ja nöyryytystä tuona päivänä, jolloin itse tulet olemaan heidän joukossaan; jos nyt eläessäsi kuulut varakkaisiin, kuuluisiin ja juhlittuihin, tiedä, että tuona päivänä tämän maailman ruhtinaat ja hallitsijat tulevat kuulumaan alhaisimpiin ja merkityksettömimpiin, ja heitä tallataan kuin muurahaisia.

Tuona päivänä myös villit eläimet tulevat vuorilta ja erämaista päät painuksissa ihmisten joukkoon hakeutuen, niin nöyrtyneitä ovat nekin tuon Päivän tähden. Vaikkei niillä ole syntejä taakkanaan, Pasuunan kammottavuus ja maahan kaatumisen pelko ajavat niitä yhteen ja saavat ne tyystin unohtamaan entisen pelkonsa ihmisiä kohtaan (KORAANI. 81:5). Myös kapinalliset demonit tulevat nöyrtyneinä esiin (KORAANI. 19:68). Tämän jälkeen kaikki kootaan alastomina ja ympärileikkaamattomina
Kokoamispaikalla, joka on jauhomaisen valkea, koskematon ja tasainen (KORAANI. 20:107) eikä tarjoa mitään suojaa tai piilopaikkaa. Tuo maa ei muistuta tuntemaamme maailmaan, vaan se on luotu uudelleen, eikä sen päällä ole koskaan vuodatettu verta eikä tehty mitään syntiä; ja taivaalta ovat hävinneet aurinko, kuu ja tähdet (KORAANI. 14:48). Kaikki luodut seisovat siis paljain jaloin tällä tasangolla, pimeyden vallitessa; silloin taivas repeää viideksisadaksi vuodeksi enkelten seistessä sen laidoilla. Voi sen repeämisen ääntä korvissamme! Voi tuon päivän voimallisuutta, jona taivaatkin kaikessa lujuudessaan murtuvat ja virtaavat kuin sula hopea sekoitettuna keltaiseen ja punertuvat värjätyn nahan kaltaisiksi (KORAANI. 55:37)! Taivaasta tulee sulatetun kuparin kaltainen ja vuorista kuin villaa (KORAANI. 70:8-9), ja ihmiset makaavat rykelminä kykenemättä nousemaan (KORAANI. 101:4). He ovat liian kauhuissaan kiinnittääkseen mitään huomiota omaan tai ympärillään olevien alastomuuteen (KORAANI. 80:37).
Kuvittele kaikkien luotujen tungosta Kokoamispaikalla, missä aurinko on tullut lähemmäksi, "kahden nuolenkantaman päähän"**, ja paahtaa heitä moninkertaisella kuumuudella. Ihmiset hikoilevat paitsi kuumuudesta ja ahtaudesta, myös huolesta, häpeästä ja katumuksesta, kunnes kylpevät hiessä niin, että Jumalan suosiosta kaukaisimmat ovat hukkua siihen, mutta ihmisten parhaimmat kastelevat siinä vain jalkansa, ja Allahin valtaistuin suo heille varjoa.

Kaikki saavat seistä ylöspäin katsellen, kärsimystensä synnyttämän hien syleilyssä, neljänkymmenen vuoden ajan. Monet tulevat huutamaan: "Oi Herrani! Päästä minut tästä piinasta ja odotuksesta, vaikka sitten Helvetin tuleen!" Tietäkää, että kaikki vaiva, jota ihmiset eivät eläessään näe Allahin tiellä taistellen, odottaa heitä moninkertaisena tuolla tasangolla.

Kunpa Aadamin lapset vain ymmärtäisivät, miten paljon helpompaa on ponnistella Allahin tottelemiseksi maan päällä! Abu Huraira (RA) kertoi Profeetan (SAAS) sanoneen: "Ylösnousemuksen päivänä ihmiset herätetään kolmessa ryhmässä: ratsastavien, kävelevien ja kasvoillaan kävelevien." Joku kysyi, miten ihmiset voivat kävellä kasvoillaan, jolloin Profeetta vastasi: "Hän, joka laittoi ihmiset kävelemään jaloillaan, kykenee myös laittamaan heidät kävelemään kasvoillaan." Ihmisluontoon kuuluu kaiken vieraan epäileminen. Jollei olisi koskaan nähnyt käärmeen matelevan, epäilisi mahdollisuuta liikkua ilman jalkoja. Varo siis epäilemästä Ylösnousemuksen ihmeitä, joita maanpäällisen elämän rajaama mielikuvituksesi ei kykene tavoittamaan. Al-Hasan sanoi: "Mitä arvelette päivästä, jona ihmiset joutuvat seisomaan jaloillaan viisikymmentä tuhatta vuotta*** mitään syömättä ja juomatta, kunnes heidät nääntyneinä viedään Helvettiin kiehuvasta lähteestä juomaan (KORAANI. 88:5)?
Viimeistenkin voimiensa hiipuessa he alkavat kysellä, onko joukossa ketään Allahille mieluisaa, joka voisi rukoilla heidän puolestaan, mutta aina heidän kerääntyessään jonkun profeetan ympärille tämä torjuu heidät sanoen: "Jättäkää minut rauhaan! Ahdinkoni on tehnyt minut piittaamattomaksi toisten ahdingosta!" Jokainen profeetoista pyytää vapautusta esirukousvelvollisuudestaan sanoen: "Tänään Herramme on vihaisempi kuin koskaan ennen tai koskaan tämän jälkeen." Silloin meidän Profeettamme (SAAS) rukoilee niiden puolesta, joille tämä suodaan; tuona päivänä toisen puolesta voi puhua vain se, jolle Allah antaa luvan ja jonka puhe miellyttää Häntä (KORAANI. 20:109)." Ajattele tuon päivän pituutta; kenties se auttaa sinua vastustamaan synnin houkutusta tässä katoavassa elämässäsi. Jos aikasi tässä maailmassa käy pitkäksi sen kieltäymyksen tähden, jota sen huvitusten edessä osoitat, odotuksesi Ylösnousemuksen päivänä saattaa olla lyhyempi kuin muiden. Allahin Lähettiläs (SAAS) sanoi: "Kautta Hänen, jonka kädessä on sieluni, uskovasta tuo päivä tuntuu lyhyemmältä kuin hänen tässä maailmassa suorittamansa rukous." Ponnistele siis kuuluaksesi uskoviin.

Niin kauan kuin ihminen hengittää, ratkaisu on hänen käsissään. Työskentele näinä lyhyinä päivinä tulevien, pitkien päivien eteen, niin saat korjata päättymättömän autuuden satoa. Ajattele elämäsi olevan lyhyt, ja maailman samoin (sillä se on 7000 vuotta), sillä jos pysyisit lujana ja kärsivällisenä 7000 vuoden ajan välttyäksesi 50 000 vuoden pituiselta Päivältä, palkkasi olisi suunnaton ja vaivannäkösi mitätön sen rinnalla.
_________________________________
* Muqatil ibn Sulayman al-Adzi (k. 150 AH) oli keskiaasialainen teologi, joka opetti etupäässä Bagdadissa. Hän tunsi hyvin juutalaista perinnettä ja kokosi Koraanin selitysteoksen.
** klassinen sanamuoto, joka tarkoittaa lyhyttä välimatkaa
*** ajan pituus vaihtelee eri haditheissa; suom. huom.

 

Lisää aiheesta kirjassa SIELUN MATKA KUOLEMAN JÄLKEEN